Aydın Ticaret Borsası ev sahipliğinde Dünya Fikrî Mülkiyet Örgütü (WIPO) ve Türk Patent ve Marka Kurumu iş birliğiyle yürütülen "Coğrafi İşaretler için Markalaşma ve Ticarileştirme Stratejileri Geliştirme Projesi" kapsamında, Avrupa Birliği tescilli Aydın Memecik Zeytinyağı tanıtım toplantısı düzenlendi.

Toplantıya Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Muhammet Kasım Gönüllü, Aydın Valisi Yakup Canbolat, Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü'nün Geçiş Ülkeleri ve Gelişmiş Ülkeler Bölüm Direktörü Prof. Dr. Habip Asan, Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammet Zeki Durak, kurum müdürleri, sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri ve üreticiler katıldı.

“AYDIN MEMECİK ZEYTİNYAĞI PROJENİN ODAK NOKTASI OLACAK”

Aydın Memecik Zeytinyağı'nın ticarileştirilmesi ve piyasa değerinin arttırılması konulu toplantının açılışında konuşma yapan Aydın Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Çondur, “Artık sadece üretmek yetmemekte markalaşmak gerekiyor. Bu doğrultuda Borsa olarak coğrafi işaret almış ürünlerimizin tanıtımı, markalaşması ve ticarileşmesi yönündeki çalışmalarımızı paylaşmaktan memnuniyet duyuyoruz. 2024 yılında Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü ve Türk Patent ve Marka Kurumu işbirliğinde yürütülen proje kapsamında Borsamınız coğrafi işaret tescili sahibi olduğu Aydın Memecik Zeytinyağı öne çıkan ürünlerimiz arasında yer aldı. Avrupa Birliği tescil sürecini başarıyla tamamladığımız bu ürünümüz projenin odak noktasından biri olarak markalaşma ve pazarlama anlamında öncü bir rol üstelenecek. Bu proje sayesinde üreticilerimiz ve paydaşlarımızla coğrafi işaretli ürünümüzü ulusal ve uluslararası pazarlarda daha görünür ve güçlü hale gelmesi için önemli bir mesafe kat ediyoruz” dedi.

KUGİAD Selçuk Efes Müzesi'ni ziyaret etti KUGİAD Selçuk Efes Müzesi'ni ziyaret etti

“AYDIN, ÜLKEMİZİN MERKEZ ÜSLERİNDEN BİRİ”

Türkiye’de alınan coğrafi işaret tescillerinin yarıdan fazlasının TOBB’a bağlı oda ve borsalar tarafından alındığını dile getiren Aydın Ticaret Borsası Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Ülken, şunları söyledi: “16 yıl önce toplam 100 civarında coğrafi işaret tescilimiz varken bu sayı bugün 300’ün üzerine çıktı. Avrupa Birliği’nden tescillenen ürün sayımız 31’dir, süreci devam eden 80 civarında ürün bulunuyor. AB’den tescilli ürünlerin 5’inin ilimizden olması çok kıymetli. İncir, kestane, zeytin ve zeytinyağımız ile künar dediğimiz çam fıstığı AB’den tescillendi. Aydın bu ülkenin 4-5 merkez üssünden biridir. Bunun bilinciyle hareket ediyoruz.”

“MEMECİK ZEYTİNYAĞI MARKALAŞACAK”

Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü Geçiş ve Geçmiş Ülkeler Bölümü Direktörü Prof. Dr. Habip Asan, Türkiye’nin bin 700’ün üzerinde tescilli coğrafi işarete sahip olduğunu belirtti. Aydın Memecik Zeytini’nin AB tescilli 31 ürün arasında yer aldığını belirten Asan, “1991-1992 yıllarında 80 bin ton olan zeytin üretimi, 2022-2023 döneminde 380 bin tona ulaştı. Bu potansiyeli markaya, kaliteye dönüştürmeden gerçek bir değer üretmek mümkün değil. Bu proje bu ihtiyacı cevap vermeyi amaçlıyor. Memecik Zeytini’nin markalaşması, paydaşların güçlendirilmesi ve rekabetçiliğin arttırılması bu projenin ana hedefidir” ifadelerini kullandı.

ZEYTİNYAĞIN İHRACATINDAN DEV GELİR

Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammet Zeki Durak, ise “Ülkemiz 2023-2024 yılında 70 bin ton zeytinyağı ihracatıyla yaklaşık 500 milyon dolarlık dış satış hacmine ulaştı. Ancak bu ihracatın içerisinde coğrafi işaretli ürünlerin katkısı henüz anlaşılmış değil. Buna rağmen Aydın Memecik Zeytinyağlarımız Avrupa Birliği’nce tescil edilmesi bu ürünün uluslararası pazarda değerinin arttırılması ve daha yüksek fiyattan satılabileceğini, ülkemize katma değer sağlayabileceğini ortaya koyuyor. Memecik zeytinyağının karakteristik lezzeti sadece üretimi değil aynı zamanda bir kültürün, coğrafyanın ve emeğin ürünüdür. Bu farklılık markalaşma ile en doğru şekilde tüketiciye aktarılmalıdır. Türk Patent olarak AB tescil süreçlerini desteklemeye, üreticilerimizin ihracat potansiyellerini artırmaya yönelik adımlar atmaya devam edeceğiz” diyerek markalaşmanın önemine değindi.

“REKABET GÜCÜMÜZ ARTACAK”

Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Muhammet Kasım Gönüllü, Türkiye’nin coğrafi işaretlerini küresel bir marka haline getirmenin önemli bir adımını Aydın’da attıklarının altını çizerek, “Eşsiz coğrafyası, kadim tarihi, tarım ve turizmiyle ülkemizin parlayan yıldızı Aydın’ın bereketine gönülden inanıyoruz. Bu projeyle şehrimizin zenginliklerini değere dönüştüreceğiz. 81 il 81 ürün programı ile Anadolu’nun geleneksel ürünlerini nicelikli ürün, özenli ambalajlama, modern tasarım ve ileri pazarlama yöntemiyle buluşturarak ulusal ve uluslararası pazarlarda rekabetçi bir konuma taşıyacağız. Memecik Zeytinyağı menşeili zeytinyağlarımızı üreticilerimizin coğrafi işaret farkındalığının yüksek olması, ambalaj tasarımlarının uygunluğu gibi nedenlerle projenin ilk katmanı olarak seçtik. Aydın Memecik ve Edremit Zeytinyağı ile başlayarak ikinci aşamada yine AB tescilli kıymetli ürünlerimiz olan Malatya kayısı ve Giresun fındığının coğrafi işaret statüsünü güçlendireceğiz. Böylece markalaşma süreci hızlandırılarak küresel pazardaki ekonomik ve rekabet gücünü artıracağız. Aydın’dan Edremit’e, Malatya’dan Giresun’a bu toprakların bereketini dünya ile buluşturmak adına projelerimizi sürdüreceğiz” diye konuştu.

AYDIN’IN 33 COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNÜ BULUNUYOR

Aydın Valisi Yakup Canbolat, Aydın’ın yöresel ürünleriyle bölge ekonomisine değer kattığını ifade ederek, “Coğrafi işaretler, yalnızca bir ürün adı değil; bir bölgenin ikliminin, toprağının, üretim biçiminin, emeğinin ve kültürünün bir bütünüdür. Bu kapsamda, Aydın ilinde tescilli 32 coğrafi işaretli ürün bulunmaktadır. Bunlardan 8’i menşe adı altında tescillenmiş olup, her biri bölgesel ekonomimize değer katarken, kültürel mirasımızı da yaşatmaktadır” dedi.
Konuşmaların ardından katılımcılara teşekkür belgeleri ile çeşitli hediyeler takdim edilirken toplantının ikinci oturumunda “Coğrafi İşaret Yönetişim Mekanizması” konulu çalıştay düzenlendi.

Kaynak: HABER MERKEZİ