*Dünya’da fosil yakıtların tükenme eğilimi içine girmesi ile birlikte ulaşım için sürdürülebilir enerji arayışına girilmiştir. Elektrikli araçlar da bu ihtiyaca yönelik bir seçenek olarak ortaya çıkmıştır.
*Fosil yakıtların çevreye zararlı etkileri de düşünülünce elektrikli araçlara yönelik planlar hızlandı.
*Bugün Dünya’da birçok ülkede elektrikli araçlar kullanılmaya başlandı. Birçok ülke şarj üniteleri, vergi teşvikleri gibi birçok konuda hazırlık yapmaya başladılar.
*Ülkemizde de faaliyet gösteren birçok otomobil markasının elektrikli araçları mevcut. Ancak içten yanmalı motorlu araçlara göre sayılarının çok düşük olduğunu söyleyebiliriz. Türkiye’de trafiğe kayıtlı 25 Milyondan fazla araç var. Yaklaşık yarısı da binek otomobil tarzında. Elektrikli araç sayısı ise 10 Bini aşmıyor. 10 bine hibrit araçlar dahil değil.
*Ülkemizde de TOGG, 29 Ekim tarihinde banttan iniyor. Mart 2023 yılında da piyasaya sürülecek.
*Haziran 2022’de yapılan vergi düzenlenmesi ile elektrikli araçlarda ÖTV oranı yüzde 10’a düşürülmüştü. Fosil yakıtlı araçların fiyatlarına yaklaşacağını tahmin edebiliriz.
*Ayrıca Temmuz 2022’de yapılan başka bir düzenleme ile de elektrikli araçların gümrük vergisi yüzde 10’dan yüzde 20’ye arttırılmıştı. Ülkemizde üretilen elektrikli araçların fiyatlarının, ithal elektrikli araçlara göre daha uygun olacağını söyleyebiliriz.
*Fosil yakıtlı otomobillerdeki ÖTV oranının yüzde 45’lerden başladığını ancak güncel durumda fiyat baremlerinden dolayı otomobil bulunmadığını piyasada en düşük yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmektedir.
*TOGG ile Türkiye’de elektrikli araçların sayısının artacaktır.
*Elektrikli araçların piyasaya çıkması ile birlikte şarj istasyonlarının sayısının artacağını, birçok benzin istasyonunun da araba şarj cihazlarını koyacağını söyleyebiliriz. Sadece şarj için noktalar da oluşacaktır. Ayrıca büyük otoparklara sahip alışveriş merkezleri, marketler gibi noktalarda da şarj noktalarının yaygınlaşmasını bekleyebiliriz.
*Şarj noktalarında kalabalıklaşmanın önüne geçmek için çok sık ve çok sayıda şarj ünitesi konulması gerekmektedir. Bugün fosil yakıtlı bir aracın deposunu benzin istasyonunda doldurmak çok kısa sürede olurken ve bu yakıtla ortalama 1.000 KM gidilebilirken, elektrikli araçlar da ise en az yarım saatte bataryanın yüzde 80’i dolarken, bu şarj ile ortalama 400 - 500 KM yol gidilebiliyor.
*Özellikle uzun şarj sürelerini düşündüğümüzde otoparklarda bu şarj istasyonları olacaktır.
*Diğer bir nokta ise, nüfus artışı, sanayileşme gibi etkenlerle gün geçtikte artan enerji ihtiyacı, fosil yakıtlı araçların yerini elektrikli araçlara bırakması ile daha fazla ihtiyaç olmaktadır. Elektrik ihtiyacımız daha fazla artacaktır.
*Ülke olarak gerekli yatırımlar ile bu sorunun çözülmesi gerekecektir. Bir apartmanda tüm arabaların gece otoparkta şarja takılmasını kaldıracak şebekelere ihtiyacımız olacak.
* Diğer kritik nokta ise fosil yakıtla elektrik üretmek yerine sürdürülebilir enerji kaynaklarına yönelmek uzun vadede hem dünyamız hem de ülkemiz için kritik öneme sahip olacaktır.