Fren sistemi, bir araçtaki güvenlik unsurlarının en hayati olanlarından biri. Aracın gerektiği anda durabilmesi, fren bileşenlerinin sağlıklı çalışmasına bağlı. Uzmanlar, özellikle fren balataları ve disklerdeki aşınmanın göz ardı edilmesi durumunda hem daha büyük arızaların hem de yüksek tamir masraflarının kaçınılmaz olduğunu vurguluyor.

Ayrıca frenlerde yaşanan sorunlar, çoğu zaman sessiz sedasız ilerlemiyor. Sistem, farklı seslerle sürücüyü uyarıyor. Metal sürtünmesi, ince bir çığlık sesi ya da frenlemede oluşan titreme… Hepsi farklı bir problemin habercisi.

1. METAL SÜRÜTME: KRİTİK SEVİYEYE GELMİŞ ARIZA

Frene basıldığında metal-metale sürtme sesi duyuluyorsa, bu genellikle fren balatalarının tamamen bittiğinin göstergesi. Balatanın altındaki metal yüzey diske temas etmeye başlıyor; hem fren performansı düşüyor hem de disk aşınıp çiziliyor.
Uzmanlar, bu sesle birlikte aracın vakit kaybetmeden servise götürülmesi gerektiğini belirtiyor. Gecikme durumunda disk değişimi gerekebilir ve bu işlem balata değişimine kıyasla çok daha pahalı.

2. İNCE GICIRTI: BALATA ÖMRÜ SONA YAKLAŞTI

Frenlerden gelen ince ve tiz bir gıcırtı çoğu zaman balatalardaki aşınma uyarı parçalarının devreye girdiğini gösteriyor. Bazı kalitesiz balatalar da benzer sesler çıkarabiliyor.
Yağmurlu havalarda diskin yüzeyinde oluşan hafif pas, kısa süreli gıcırtılara neden olabileceğinden bu durum normal kabul ediliyor. Ancak ses birkaç gün içinde kesilmiyorsa, bir serviste kontrol yapılması öneriliyor.

Koçarlı’da öğrencilere balık tüketiminin önemi anlatıldı
Koçarlı’da öğrencilere balık tüketiminin önemi anlatıldı
İçeriği Görüntüle

3. TIKIRTILI VE BOĞUK SESLER: GEVŞEĞE DİKKAT

Frene basıldığında tok veya boğuk bir tıkırtı geliyorsa, genellikle kaliper bağlantılarında gevşeme olduğu anlamına geliyor. Bu sorun frenlemenin etkinliğini azaltabilir.
Eğer frenleme sırasında direksiyonda belirgin bir titreme hissediliyorsa, bu durum da fren disklerinin yamulmuş olmasından kaynaklanıyor olabilir.

4. TISLAMA SESİ: HAVA KAÇAĞI İHTİMALİ

Fren yaparken duyulan tıslama sesi genellikle vakum destekli fren servosundaki bir sızdırmazlık problemine işaret eder. Diyafram ya da bağlantı hortumları zarar gördüğünde fren pedalı sertleşir ve durma mesafesi uzar.
Daha seyrek görülse de balataların aşırı ısınma sonucu “camlaşması” da fren gücünü azaltan bir başka etkendir.

SÜRÜCÜ ALIŞKANLIKLARI FREN ÖMRÜNÜ BELİRLİYOR

Uzmanlara göre fren arızalarının büyük kısmı yanlış sürüş alışkanlıklarından kaynaklanıyor. Ani frenlemeler, hem balataları hem diskleri hızla yıpratıyor. Bunun yerine güvenli takip mesafesi korunmalı, özellikle yokuş inişlerinde mümkün olduğunca motor freni kullanılmalı. Bu hem fren sisteminin ömrünü uzatıyor hem de yakıt tüketimini azaltıyor.

Kaynak: HABER MERKEZİ