Didim’in adıyla kurulan Kooperatifin marka olduğunu kaydeden Cengiz, “1964 yılında birlik statüsünde kurulup 1981 yılında, o tarihten 2005 yılına kadar Didim-Söke, Didim- Aydın ve Didim-Bodrum güzergahlarında faaliyet gösteriyordu. 2005 yılından itibaren kooperatif üyelerinin de destekleri ile birlikte bir genel kurul toplantısında İzmir'e açılma kararı alındı. Bütün kooperatif ortaklarımızın destekleri ile birlikte yardımları ile kooperatifimizin öz mal sermayesini arttırıp 3 tane otobüs satın aldı ve şehirlerarası yetki belgesine sahip olduk. O tarihlerde belki geç kalınmış bir çalışmaydı ama sanki Didim'de yaşayan insanların böyle bir oluşumu hasretle bekler gibi bir durum ortaya çıkmıştı. 3 otobüsle başladığımızda 3 otobüs bize yetmez oldu sezon geldiğinde girerken araç sayımızı 5'e çıkardık. O tarihte 2005 yılında o tarihten beri Didim-İzmir yolunda devam etmekteydi. 2013 senesinin başlarında Ankara güzergahımızı açtık ta ki bugüne kadar devam ediyordu. 2015 senesinde İstanbul ve Antalya güzergahımızı açtık. Tabii ki bu güzergahlara giderken birçok ilden geçmesinden dolayı oralara da yolcular taşıdık. Yani bir İstanbul güzergahında Balıkesir’i, Bursa’sı ve Manisa’yı oradaki vatandaşlarımıza hizmet ettik evet bugüne geldik. 2019 senesinin sonuna kadar her şey güzeldi.” diye konuştu.
“PANDEMİ DE OLUMSUZ ETKİLEDİ”
Pandemiyle birlikte seferlerin durduğunun ve kan kaybetmeye başladıklarının altını çizen Kooperatif Başkanı Cengiz “2020 Mart ayına kadar her şey çok güzel giderken pandeminin çıkmasıyla İstanbul güzergâhından vazgeçtik. Oradaki maliyetleri yükseltilmesiyle seferleri durdurduk ama açma imkânımız var. Önümüzdeki günlerde onu değerlendireceğiz. Pandemi sürecinde biliyorsunuz otogarlar kapatıldı, şehirlerarası yasaklar konuldu, mecburen elimizdeki personel sayısı düşmek zorunda kaldık, çaresizlikler oldu orada kan kaybetmeye başladık. Ardından pandemi süreci bitti şehirlerarası açıldı. 2021 yılında Ankara ve İzmir seferlerimizle faal olarak çalışmaya devam ettik ama 2022 senesi geldiğinde ciddi anlamda yılın başından itibaren ekonomik krize karşı karşıya kaldık.” dedi.
“2022’DE BAŞLAYAN KRİZ BİZİM SEKTÖRÜ DE VURDU”
2022 yılında artan akaryakıt fiyatları, personel maliyetleri ile yedek parça fiyatları sebebiyle seferlerin zararına çalıştığına vurgu yapan Cengiz “2022'de ekonomik krizin başlamasıyla akaryakıt fiyatlarının artmasıyla personeli maliyetlerin sigorta maliyetlerinin yedek parça maliyetlerin artması ile sıkıntılı günler geçirmeye başladık. Bu sebeplerinden bir tanesi… Didim turizm bölgesi olduğu için 3 aylık dönemde hızlı bir sezon yaşayıp da geri kalan 9 ayı her yıl olduğu gibi sıkıntılı bir şekilde geçirmemiz den dolayı bu ekonomik kriz bizi de vurdu. 10 gün önce aldığımız kararla seferlerimizi durdurmak zorunda kaldık. Doğru mu yanlış mı sorguluyoruz. Bizim firma Aydın’da şehirlerarası ulaşım sağlayan tek firmaydı; bu anlamda bir arz talep olmalı ki maliyetleri kurtarmalı ki başlayalım. Bir belirsizlik var, seferler başlayacak ama bunu biz de bilmiyoruz. Yönetim kurulu ve üyelerimizle bir araya gelerek değerlendirme yapacağız.” dedi.
“AKARYAKITTA VERGİ KALKMALI; MAĞDURİYETLER ÇÖZÜLMELİ”
Cengiz, Didim seyahatin şehirlerarası seferinin durmasının vatandaşı ve esnafı da etkilediğini hatırlatarak “Devlet de dahil ihtiyacı olan kurumlarla ilgili gelecek gidecek, emanetler ve sanayideki birçok esnafımız bu anlamda mağdur ettik. Bunun da bilincindeyiz. Her gün gelip giden vatandaşlarımız var onlar da mağdur oldular. Bir çıkış yolu lazım. Devletin bu sektöre destek vermesi gerekiyor. Didim'de değil birçok büyük firma da ülkemizdeki kurumsal firmalar da burada ciddi anlamda sefer sayılarını kestiler, sürelerini azalttılar ya da kontak kapatan birçok firma oldu. Buradaki beklentimiz bizim akaryakıtta vergisiz akaryakıt… Ciddi anlamda vergisiz akaryakıt desteği verilmesini bekliyoruz. Bu şartlarda yürümesi çok zor hele bizim gibi uç noktada kalan sadece turizm sezonunda ticaret yapan insanların durumları çok daha farklı; güzergahlarımızı arttıramıyoruz sadece kendi değil bölgemizde hareket sağlayabiliyoruz. Ankara'dan bir Antalya sefer yapma şansımız yok bu yatlarda alınan vergisiz imkanı bizlere de sağlandı. Otobüsler döviz bazında ödeniyor bugün dövizin gelmiş olduğu noktaya baktığımız zaman bir otobüsün maliyeti neredeyse 4 milyon lira ama vatandaşlarımız bu otobüslere binmediği zaman seyahat etmedikleri zaman alınan otobüslerde nasıl borçlarını ödeyecek? Borç hiçbir zaman otobüsün üstünden bitmiyor. Özellikle şehirler arasında ciddi anlamda işsizlik oranında ortaya çıkarıyor.” dedi.
“DİDİM’DEKİ KURUM, STK VE DERNEKLERDEN DESTEK GÖRMEDİK”
Firma olarak zarar etmeme adına seferleri askıya aldıklarını belirten Cengiz, Didim’den yeteri destek göremediklerinden de dert yanarak sözlerini şöyle tamamladı: “60 adet aracımız var parkımızda; hepsinde Didim Seyahat yazıyor. Didim Seyahat firması Didim’den doğan Didim’in en büyük en güçlü markalarından bir tanesi tabii ki ekonomik sıkıntılar yaşanabilir bu ülkemizde uzun zamandan beri yaşanıyor zaten ancak biz dükkanımızı kapatmış değiliz dükkan kapanmadı sadece zararı üst üste bindirmenin bindirmemek için askıya aldık. Tabii ki çalışacağız tabii ki vatandaşımıza halkımıza dilinde yaşayan insanlara hizmet vermeye devam edeceğiz. Vatandaşımıza belki zahmet çektirdik ama onların da bizi hoşgörüyle karşılamasını bekliyoruz. Tabii ki vatandaşlarımıza da tepkiler geliyor sadece tepki göstermeyenler bizim yöneticilerimiz oldu. Bütün vatandaşın tepkisini alırken kurumlardan destek görmedik demek ki onlar da böyle olmasını istiyorlarmış. Arayan oda başkanlarımız oldu; kaygısını dile getiren arkadaşlarımız da oldu ama birçoğundan da herhangi bir telefon gelmedi.”