Son yedi yıldır, trafik sigortası primleri araç gruplarına, illere ve sürücülerin hasar geçmişine göre belirleniyordu. Bu belirlemeleri ise Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), yani devlet yapıyordu. SEDDK, belirli kriterlere dayanarak her ay için bir tavan fiyat açıklıyordu ve sigorta şirketleri bu tavan fiyatın üstünde prim belirleyemiyordu. Ayrıca, SEDDK her ay için bir fiyat artış oranı belirliyor ve sigorta şirketleri istedikleri takdirde bu oranlarda trafik sigortası primlerini artırabiliyordu.

Ekran Görüntüsü 2024 04 23 121119

ENDEKS UYGULAMASINA GEÇİLDİ

Örneğin, 2024 yılının başında, sigorta şirketlerine her ay primleri bir önceki aya göre yüzde 5 artırma yetkisi verildi. Ancak, SEDDK bu yetkiyi kullanarak ocak ve şubat aylarında aylık prim artışlarını yüzde 10'a çıkardı; mart ve nisan aylarında ise aylık artışları yüzde 5 olarak belirledi. Bu durum, neden geçen ay yüzde 10, gelecek ay neden yüzde 5 gibi soruları akla getirebilir. Ancak, aslında bu durumun bir gerekçesi var. Sigorta şirketleri her ay ve her yıl trafik sigortasından zarar etmekte ve bu zararı tolere etmek için aylık prim artışları uygulanmaktadır. Ancak, bu artışlar şirketlerin zararlarını tam olarak karşılamaya yetmemektedir.

Ekran Görüntüsü 2024 04 23 121132

Yeni uygulama ile birlikte trafik sigortasında yeni bir dönem başlıyor ve hasar maliyet endeksi uygulamasına geçiliyor. Artık trafik sigortası primleri yine devlet tarafından belirlenecek ancak aylık fiyat artışları hasar maliyet endeksi üzerinden belirlenecek. Bu endeks, inşaat maliyet endeksi veya gıda fiyat endeksi gibi diğer endeksler gibi hesaplanacak.

SEDDK, her ay asgari ücret artışı, araç fiyatlarındaki değişim ve hasar onarım ve yedek parça fiyatlarındaki değişim gibi faktörlere dayanarak trafik sigortasında bir hasar maliyet endeksi belirleyecek. Bu veriler zaten Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanıyor. SEDDK, TÜİK'in açıkladığı verilere dayanarak her ay bir endeks oluşturacak ve bu endekse göre gelecek ayın trafik sigortası prim artışını belirleyip kamuoyuna açıklayacak. Sigorta şirketleri de bu orana göre primlerini artıracaklar.

MAYIS FİYATINA YANSITILACAK

Yeni uygulama bu ay itibariyle başladı ve SEDDK, oluşturduğu hasar maliyet endeksine göre mayıs ayında trafik sigortasındaki fiyat artışını yüzde 3 olarak belirledi. Bu da demek oluyor ki, mayıs ayında sigorta şirketleri, yeni endekse göre trafik sigortasının primlerini yüzde 3 oranında artırabilecekler.

Aydın Germencik'te 10791 m² tarım arazisi mahkemeden satılıktır Aydın Germencik'te 10791 m² tarım arazisi mahkemeden satılıktır

Ekran Görüntüsü 2024 04 23 121113

Yeni endeks uygulaması özellikle tüketicileri nasıl etkileyeceği önemli bir konu. En önemli faktörlerden biri asgari ücret ve onun artışları. Eğer yıl boyunca asgari ücrette beklenmedik bir zam olmazsa, prim artışları bu düzeylerde devam eder, hatta önümüzdeki aylarda enflasyon beklentilerine göre bir miktar artabilir, bu da tüketiciler için olumlu bir durum olabilir. Ancak SEDDK, hasar maliyet endeksine dayalı olarak belirlenen oranı iki katına çıkarmazsa. Ancak, sigorta şirketlerini bu düşük oranlar nasıl etkiler? Kısacası, eğer yüzde 3 gibi oranlar devam ederse, kısa sürede büyük bir tepki alınabilir.

Kaynak: HABER MERKEZİ