Trafik Sigortası, kaza durumunda karşı tarafın aracındaki hasarı ve sağlık masraflarını belirli limite kadar karşılayan zorunlu bir sigortadır. Zorunlu bir sigorta olduğu için, sigorta şirketleri devletin belirlediği fiyatın üstüne çıkamazlar, istedikleri gibi fiyat artışı yapamazlar ama altına inip, daha düşük fiyat belirleyebilirler. Trafik sigortasında belirli limitler olduğu söylemiştik. Otomobil için (1 Temmuz 2022 öncesi) bu limitler Maddi-Araç Başına - 50 Bin TL
Maddi- Kaza Başına- 100 Bin TL
Sağlık Giderleri - Kişi Başına 500 Bin TL
Sağlık Giderleri - Kaza Başına 2 Milyon 500 Bin TL
Sakatlanma ve Ölüm - Kişi Başına 500 Bin TL
Sakatlanma ve Ölüm - Kaza Başına 2 Milyon 500 Bin TL idi.
Otobüs, taksi, kamyon, kamyonet, motosiklet, traktör, tanker vb. araçlarda bu limitler farklılaşmaktadır. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (SEDDK) aldığı kararla trafik sigortasında tüm teminat tutarları 2 katına çıktı. Bu limit artışı 1 Temmuz 2022 sonrasındaki tüm yeni ve mevcut poliçeler için geçerli olacak. 1 Temmuz öncesi alınan poliçelerde herhangi bir ek ücret ödemeden ve herhangi bir başvuru, işleme gerek kalmadan teminatlarınız 1 Temmuz itibari ile 2 katı oldu. Ayrıca iklim değişikliği ile ilgili olarak da SEDDK sıfır ya da düşük emisyonlu araçların trafik sigortası fiyatlamasında pozitif ayrımcılık yapılması kararlaştırıldı. Yapılan açıklamaya göre bu araçların kullanımın teşviki amaçlandığı belirtildi. Araç fiyatları, yedek parça, işçilik gibi maliyetlerin artmasından kaynaklı teminat artışını kaçınılmaz hale gelmişti. Günümüz şartlarında araç başına 50 binlik bir teminat pek anlamlı değildi. Sigorta şirketleri, mevcutta trafik sigortası olan araç sahiplerinin de limitleri artmasına rağmen, herhangi bir ücret artışı yapamayacaklar. Zam yeni poliçelere gelecek. Yeni yapılacak poliçelere Mayıs ayı azami primleri üzerinden en fazla yüzde 25 artış yapabilecekler. Devletin belirlediği üst limite yüzde 25’lik zamdan sonra aylık bazda yüzde 2.5 oranında artmaya devam edecek. Şubat ayında da üst limite yüzde 20 zam ve aylık artış miktarı ise yüzde 1’den yüzde 1.5 olarak değiştirildiğini hatırlamakta fayda var. Bu artışlar sigorta şirketlerine nefes aldırdı ancak hala yeterli olmuyor. Trafik sigortasında tavan fiyat uygulaması ile ciddi zarar ediyorlar. Türkiye Sigorta Birliği’nin açıkladığı sigorta sektöründe olan şirketlerin 2022 yılı ilk çeyrek sonuçlarına göre trafik sigortasında zarar artarak devam ediyor. Trafik sigortasında zarar ama kaskodan kar ediyorlar bakış açısı da yıkıldı. Kaskoda uzun süreden sonra ilk kez sektör zarar etti. Tüm bu artışların, sigorta şirketlerinin trafik ve kasko sigortasındaki maliyetlerini karşılamadığını göstermektedir. Yapılan değişiklikler tüketici lehine gözükse bile her geçen gün alım gücünün düştüğü ülkemizde yapılan bu değişiklikten kaza yapmayan araç sahipleri ile sigorta şirketlerinin pek memnun olduğunu söylemek zor. Umarız trafik sigortası olmayan araç sayısı artmaz.