Otomobiller Akıllanıyor

Çok değil 10-15 sene önceye göre kullandığımız birçok aletin akıllısını kullanmaya başladık. Bugün neredeyse bir uzvumuz gibi olan telefonlar ilk aklımıza gelen akıllı cihaz. Yemek piştiğinde kendiliğinden kapanan akıllı fırın, içindeki çamaşırın kirliliğine göre deterjan miktarını ayarlayan akıllı çamaşır makinası, çamaşırın üzerinde unuttuğunda yakmayan akıllı ütü gibi aletleri düşündüğümüzde otomobillerin akıllanmaması için herhangi bir neden yoktu.
Türkiye’deki bazı yasal düzenlemelerden dolayı otomobillerde tam anlamıyla internet kullanımı sınırlıydı. Gerçek zamanlı trafik bilgisi, navigasyon güncelleme, akıllı acil durum çağrısı, bakım yönetimi, uzaktan erişim, 3 boyutlu görüntü gibi bazı hizmet ve servisler kullanılamıyordu. 4 yıl önce Bilgi Teknolojileri Kurumu (BTK), güvenlik gerekçelerinden dolayı akıllı otomobillerdeki katma değerli servislerin kullanımı yasaklamıştı. Yapılan düzenleme ile BTK’ya başvurulması ve BTK’nın onay vermesi halinde, katma servisli hizmetlerin araçlarda kullanılmasının önünde bir engel kalmadı. Otomotiv sektöründeki akıllı araç üreticilerinin, Türkiye’de faaliyet gösteren bir internet servis sağlayıcı şirket ile çalışma gerekliliğini de ayrıca belirtelim. Yasaklama ile çözülemeyeceğini geç de olsa anladık, belli şartlar ve kontroller dâhilinde izin verilmesi sevindirici. Önümüzdeki seneden itibaren akıllı araçları Türkiye yollarında görmeye başlayacağımızı söyleyebiliriz.
Peki, akıllı araçlar hayatımızı nasıl etkileyecek? En başta araç sahiplerinin hayatı kolaylaşacak, 3 boyutlu görüntü ve canlı trafik bilgisi ile akıllı telefonunuzu kullanmadan daha hızlı bir rotadan evinize ulaşacaksınız. Diğer bir faydası ise sürüşe göre bakım zamanı belirlenecek, özenli ve dikkatli araç kullanan sürücülerin bakım zamanı daha geç olacak. Bugün standart bir süre ya da km’ye göre bakım belirleniyor. Ancak iyi ya da kötü sürüşe maruz kalmış araçların benzer zamanda bakıma girmesi çok da mantıklı değildi. Hatta serviste bakım yapıldığında ve bakım bilgisi güncellenmediği durumda, otomobiller servis uyarısı vermeye devam ediyorlardı. Standart bir bakım zamanı yerine sürücüye özgü araç bakımı olacak. Ayrıca otomatik bir yazılım ile akıllı arabalar güncellenecek, bakım gereken mekanik parçalar için de uyarı verecek, daha büyük hasarların önüne geçilecek. Bu sayede sürüş güvenliğinin daha da artacağını söyleyebiliriz.
Hayatımızı kolaylaştırma dışında belki de en önemli özellik acil durum çağrısı olacak. Acil durum çağrısı ise, trafik kazası olduğu durumda, doğrudan 112’yi arayıp kaza yaptığınızı bildiren, sizin yerinizi gönderen ve hızlıca kaza yerine ambulans gönderimini sağlayan, hasarın boyutlarına göre itfaiye, vinç gibi hangi ekiplere haber verilmesi gerekiyorsa, haber veren bir sistem olacak. Bu özellik, Türkiye’de otomobillerde kullanılabiliyordu ancak diğer katma değerli servisler kullanılmadığı için bazı araçlarda olsa da çok sık rastlanan bir özellik değildi. Umarım hiç kullanmayacağımız bir özellik olur.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Kubilay ÖZEN - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Aydın Ses Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Aydın Ses Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Aydın Ses Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Aydın Ses Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Sitemizi nasıl buldunuz?