Ramazan-ı Şerif ayının son haftasına gününe girmiş bulunmaktayız. Bizi bu günlere kavuşturan Yüce Rabbimize sonsuz hamt ve senalar olsun. Hiç şüphesiz senenin en kıymetli on günüdür bu günler. Çünkü Kur’an-ı Kerimde bin aydan daha hayırlı olduğu bildirilen Kadir Gecesinin bu on gün içerisinde olması kuvvetle muhtemeldir. Rivayetlerin çoğu da bu doğrultudadır. Bugünü Yarına bağlayan gece de mübarek Kadir Gecesi’dir.
Kadir, sözlükte, hüküm, şeref, güç, yücelik gibi anlamlara gelir. Dini literatürde, “leyletü’l kadr” şeklinde Kur’an-i Kerim’in indirildiği gecenin adı olarak kullanılır. Aynı adı taşıyan Kur’an-i Kerim’in 97. Kadir süresi, bu gecenin fazileti hakkında nazil olmuştur. Bu sürede yüce Allah (cc) şöyle buyurmaktadır. “Şüphesiz biz o Kur’an’ı Kadir gecesinde indirdik, Kadir Gecesinin ne olduğunu sen ne bileceksin, Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır, Melekler ve Ruh (Cebrail) o gecede Rab’lerinin izniyle her türlü iş için iner de iner. O gece, tan yerinin ağarmasına kadar bir esenliktir” [Kadir Suresi 1-5]
Görüldüğü üzere bu ayette, Kur’an-ı Kerim’in Kadir gecesinde indirildiği ve bu gecenin bin aydan daha hayırlı olduğu belirtilmektedir. Hayırlı olanın bu gecede yapılan amel olduğu, bin ayın ise içinde Kadir gecesinin bulunmadığı bir süreyi ifade ettiği anlaşılmaktadır. [Taberi. XV. 339]
Allah’ın insanlara peygamberler vasıtasıyla son hitabı ve nihai mesajı olan Kuran-i Kerimin indirilmesi, insanlığın hidayetine bir dönüm noktası teşkil ettiği için bu olayın gerçekleştiği gece özel bir anlam ve değer taşır. [İslam Ansiklopedisi. Cilt 24. Sayfa 125-126]
Kadir Gecesi aynı zamanda İslam alimlerinin bildirdiklerine göre ve R.SAV.in beyanının işaretine dayandırdıkları en seçkin görüşe göre, Ramazan-ı Şerif ayının 27. gecesi yani 26 Ramazan’ı 27. güne bağlayan geceye denmektedir.
Kadir; yüksek faydaları içeren, yararı saymakla bitmeyen, Cenab-ı Hakk’ın hudutsuz rahmetinin kainatın üzerine oluk oluk akması anlamına gelmektedir. Kadir Gecesi ise Allah’ın sonsuz ikramının aleme, özellikle müminlerin üzerine aktığı gece demektir.
Kadir Gecesi’nin R.SAV.in beyanına göre Ramazan’ın içinde gizlenmiş Ramazan’ın her gecesinin Kadir Gecesi anlayışı ve bilinci içinde değerlendirilmesi amacı ile gizlenmiş, R.SAV. de Kadir Gecesinin evveli rahmet ortası mağfiret sonu da korkunç cehennemden azat kurtuluş olan Ramazan’ın 20’sinden sonraki gecelerde arayın tavsiyesi ve R.SAV.in Ramazan’ın 20’sinden sonra itikaf ki (insanlardan tecrit olup caminin bir köşesinde devamlı ibadet etme hali) girmesi. İbadetlerini çoğaltması ve bu halini Ramazan’ın son günlerinde daha da artırmasını dikkate alarak yine R.Sav.in işaretiyle Ramazan-ı Şerif’in 27. gecesi demişler ve 1500 senedir aynı geceyi Ramazan’ın 27. gecesi Kadir Gecesi olarak kutlamışlardır ve bu durum bugün de devam etmekte, ümmetin bu konuda icma-ı ittifakı oluşmuştur.
Bu geceye Kadir gecesi denilmesi şeref ve kıymetinden dolayıdır. Çünkü:
a) Kur`ân-ı Kerim bu gecede inmeye başlamıştır.
b) Bu gecedeki ibadet, içerisinde Kadir gecesi bulunmayan bin ayda yapılan ibadetten daha faziletlidir.
c) Gelecek bir seneye kadar cereyan edecek olan her türlü hadiseler Allah Teâlâ`nın ezelî kaza ve takdiri ile ilgili meleklere bu gece bildirilir (Tecrîdi Sarih Tercemesi, VI, 312).
d) Bu gecede yeryüzüne Cebrail ve çok sayıda melek iner.
e) Bu gece tanyerinin ağarmasına kadar esenliktir, her türlü kötülükten uzaktır. Yeryüzüne inen melekler uğradıkları her mü`mine selam verirler.
Yüce Rabbim Ramazan ayını, idrak edeceğimiz Kadir gecesini ve nihayetinde kavuşmayı umut ettiğimiz Ramazan Bayramımızı bizlere hayırlı kılsın. Kadir gecesinin ve bu mübarek günlerin hürmetine hatalarımızı, yanlışlarımızı ve günahlarımızı affeylesin. Bayram sabahına hayırlar içerisinde, sevdiklerimizle beraber ulaşmayı güzel bir bayram geçirmeyi bizlere nasip etsin. Kadir Gecesi Duası:
Aişe (ra) validemiz Allah Rasulüne (sav) Kadir Gecesi`ne rastlanıldığında ne söylenmesi gerektiğini sormuş ve: “Allahümme inneke afüvvun tuhibbül-afve fa`fü-annî: Allah`ım, Sen çok bağışlayıcisin, afvi seversin, beni bağışla” (Müsned, VI/182) de, cevabını almıştır.
Demek ki o gecede yapılacak duaların en güzeli bağışlanma isteğidir. Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılmak, o geceyi ihya etmek anlamına geleceğinden asgari olarak bunu yapmalıdır. Allah Rasulü belki de buna işaret etmek için, “Kadir Gecesi yatsı namazında cemaatte hazır bulunan ondan nasibini almıştır” buyurur (Kurtubî, XX/138).
Bununla beraber Ramazanın her gecesinde yapılacak bu duanın çok büyük bir ihtimalle Kadir Gecesine rastlayacağından, kabul olması kuvvetle umulur. Bu yüzden, “ondan mahrum olan, çok büyük bir şeyden mahrum olmuştur.” buyurulur (Müsned, N/230, N/385, 425; Ibn Kesir, VN/464).