Tarımsal üretim çok zor bir süreçten geçiyor. Yüksek girdi fiyatları nedeniyle üretimi sürdürmekte zorlanan çiftçiler, bu yıl da kuraklık başta olmak üzere doğal afetlerin yarattığı büyük zararla karşı karşıya kaldı. Bu ürünlerin arasında yer alan portakal üreticileri gerek kuraklık gerekse artan maliyetlerden dolayı zor bir süreç geçirdiklerini ifade ediyor.
‘’GÜBRE FİYATLARI YÜZDE 300 ARTTI’
Türkiye’nin portakal üretiminde sayılı yerlerinden biri olan Nazilli’nin Hamzallı Mahallesi’nde portakal üreticiliği yapan Kamil Yavuz, bu sene ürünlerinde rekoltenin çok düşük olduğunu söyledi. Yavuz, maliyetlerinin de yarı yarıya arttığının altına çizerek, “Bu sene rekoltemiz az. Çünkü ürün baharda çiçeklenmede çok iyiydi ancak kuraklık sebebiyle tarlalarımızı az suladığımız ve barajlarda su olmadığı için sıcaklarda çok aşırı gitti bu yüzden portakal ağaçları çiçeklerini döktü. Ağaç kendini zor besledi ürünü besleyemedi. Tabi bu da rekolteyi ve tutumu olumsuz etkiledi. Aynı zamanda parayla sondajlardan sulama yaptık 50 ile 100 lira civarı masrafımız bir kat daha arttı. Bir yılda gübre fiyatları yüzde 150 ile 300 arasında arttı. Gübre 70 liraya aldığımız gübre fiyatı 250 civarına çıktı. İşçiliğe, mazota zam koydu geçen sene dalında 2 liraya satılan portakal, bu sene dalında 1 lira ile 1,20 arasında satılıyor, neredeyse yarıya. Bunun yanında masrafımız iki katına çıktı. En iyi portakalımız 1 lira 20 kuruşa satılırken, ikinci kalite portakal 50 kuruşa kadar düşüyor” dedi.
‘OLAN ÜRETİCİ VE TÜKETİCİYE OLUYOR’
Hamzallı portakalının her zaman bir marka olduğunu ifade eden Yavuz, “Önümüzdeki sene için daha ciddi tedbirler alacağız. Yer altı sularına yöneleceğiz. Hayvan gübreleri ile gübreleme yapmayı düşünüyoruz. Geçici çözümler bulmaya çalışacağız. Maliyeti düşürmeye çalışacağız. Ayrıca olan her zaman üreticiye ve tüketiciye oluyor. Bizim masrafımız ortada. Ama tüketicinin pazardan aldığı fiyatlar ortada. Bizden bir alıp markette bile 7,99 fiyatları görüyoruz. Çarşıda en ucuzu 4 liradan başlıyor. Bizi en çok etkileyen üretici ve tüketici arasındaki aracılar oluyor” şeklinde konuştu.