Didim Sivil Gelişim Platformu adına Didim Turizm Derneğinde düzenlenen basın açıklamasına Didim Derneği Başkanı Mehmet Soysalan, Didim Kent Konseyi Başkanı Osman Ayyıldız, Didim Turizm Derneği Başkanı Mustafa Şentürk, Didim Hayvanları Koruma Derneği adına Bilal Süren ve platform üyeleri katıldı. Basın açıklamasını platform adına Didim Derneği Üyesi ve Şehir Plancısı Filiz Hekimoğlu okudu.

EKOSİSTEM DEĞERLERİ ZARAR GÖRMEKTEDİR


Hekimoğlu tarafından okunan basın açıklamasında, “Yapılan araştırmalar göstermiştir ki 21. Yüzyıl kentlerinde otomobil kullanımlarını öncelikli kılan ulaşım sisteminin benimsemesi, yayaların erişebilirliğini olumsuz etkilemektedir. Ayrıca artan karbon salınımı ile kentlerin ekosistem değerleri önemli ölçüde zarar görmektedir. Kentimiz Didim’de de son yıllarda mekanlar arası ulaşımda bir zorlanma, konfor eksikliği ve buna bağlı olarak hızla artan bir trafik sıkışıklığı ile otopark sorunu yaşamaktadır. Bireysel araç kullanımının çok yaygın olduğu kentimizde, ne yazık ki toplu taşıma araçları ulaşımda tercih edilen ikinci türdür. Kent içi ulaşımda toplu taşımaların minibüs ölçeğinde yapılması; yayanın durakta bekleme süresinin artması; bisiklet gibi ulaşım araçları ise güvenli yol ağlarının yetersizliği ve yolların birbirleri ile bağlantılarının azlığı nedeni ile otomobil, minibüs, mobilet kullanımlarından sonra 4. sırada tercih edilmektedir. Kentimizin özellikle akciğer hastası bireylerin sağlığına iyi gelen havası, onun en önemli hazinesidir. Bu nedenle bu değerini geliştirilecek ulaşım araçlarının hayata geçirilmesi ve yatırımların bu doğrultuda yapılması gerektiğini söylemek yanlış olmaz. Özellikle Mavişehir, Altınkum, Fevzipaşa, Akbük sahil kesimleri ile 1. , 2. , 3. Koy bölgeleri gibi halkın yoğun olarak kullandığı mekânsal alanlarda uygulanması düşünülen projelerde “kışkırtılmış trafik” etkisi yaratmayan kararların hayata geçirilmesi gereklidir. Karbon salınımlarının baş kahramanı olan otomobiller yerine, toplu taşım kullanımını özendirecek uygulamalar; bisiklet gibi doğa ve insan sağlığına dost, ulaşım araçlarını kullanmalarını öne çıkaran ulaşım kararların hayata geçirilmesi önemlidir.” denildi.

“TRAFİK SIKIŞIKLIĞININ NEDENİ ALANDAKİ YETERSİZ OTOPARK DEĞİLDİR”


Açıklamanın devamında, “Ne var ki Didim Belediye Meclisi’nin 9 Ekim 2020 tarihinde kentimiz Çamlık Mahalle sınırları içinde bulunan 634 Ada 1 Parsel numaralı taşınmaz ile ilgili olarak zemin altı otopark yapılması için 5393 sayılı Belediye Kanunun 75. maddesinin (d) bendi kapsamında Aydın Büyükşehir Belediye Başkanlığına devredilmesi hususuna dair, plan doğrultusunda kullanımının sağlanması ve zemin altı otopark imalatı tamamlandıktan sonra Didim Belediyesine devredilmek üzere alınan karar uyarınca eğer gelecekte parkın zemininde bir otopark yapılacak ise, bu projenin yukarıda bahsedilen yaya odaklı ulaşım politikası ile uyumlu olmayan, aksine kentin bu bölgesindeki taşıt trafiğini daha da artıracak bir proje olduğu unutulmamalıdır. Kaldı ki bölgede yaşanan trafik sıkışıklığının nedeni alandaki yetersiz otopark değildir. Kentimizde yolculukların büyük oranda binek araçlarla yapılıyor olması ve 12 metre genişlikteki Yunus Caddesi’nin, kentimizin ana ulaşım arterlerinden biri olması nedeniyle yaşanan sorundur. Meclisimizin aldığı karar uyarınca, gelecekte eğer belirtilen park alanı altında bir otopark yapımı gerçekleşecek ise, alana park etmek amacıyla ulaşmak isteyen binek araç sayısının, alanda zaten var olan araç sayısını artıracağı göz ardı edilmemelidir” ifadeleri kullanıldı.

“MALİYET FAZLA, DEPREM KUŞAĞINDAYIZ”


Açıklamada, şunlar kaydedildi: “Altınkum sahil bölgesi Didim ile bütünleşmiş, kentimizin göz bebeğidir. İlçemizi ziyaret eden yerli ve yabancı turistlerin, Didim halkının rekreaktif amaçla kullandığı önemli bir sosyalleşme alanıdır. Bu derece önem arz eden bölgenin, uygulanacak projeler ile birlikte korunması ve geliştirilmesi gereklidir. Tüm bunların yanında kentimiz Didim’in 1. Derece Deprem Kuşağında yer aldığı ve Altınkum sahil bölgesinin zemin yapısı ile zemin su seviyesi yüksekliğinin özellikleri de düşünülmelidir. Özellikle yağışlı mevsimlerde bölgenin yaşadığı sorunlar, binaların zeminlerinde biriken sular, yüzeyde yaşanan seller nedeniyle alan özel önemli alanlarımızdandır. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın ayrıntılı jeolojik etüt istediği; kentin yamaçlarından akıp gelen sel suları nedeniyle DSİ tarafından uygulanan kanal projesinin varlığı alanın zemin yapısı konusunda yapıların inşatlarında özel önlem alınmasını şart koşar. Bu nedenle yapılacak zemin altı otopark alanın, benzer projelere göre daha maliyetli olacağı açıktır. Bu derece yüksek maliyetli projenin, aslında bölgede beklenen çözümü de getirmeyeceği düşünülürse, proje yerinin bu açıdan da uygun olmadığını düşünmekteyiz.”

“YUNUSLU PARK’A DÜŞÜNÜLEN YER ALTI OTOPARKINDAN VAZGEÇİLSİN”


Açıklama, şu şekilde sonlandırıldı: “Bu sebeple bölgenin otopark alan ihtiyacının, sağlıklı ulaşım kriterleri ile birlikte, teknik gerekçeler ve veriler ışında, bölgenin daha iç kesimlerinde gerçekleştirilmesi; Didim Meclis kararında belirtilen Yunuslu Park’ın zemin altında gerçekleştirilmesi düşünülen otopark alanı yapımından vazgeçilmesi; taşıt trafiğinin sorunlarını çözerken, dezavantajlı gruplar da dahil olmak üzere bütün yayaların, güvenli ve engelsiz yürümeleri için gereken tüm tasarım özelliklerinin birlikte kurgulanmasının önemli olduğunu bir kez daha paylaşmak isteriz.”