Avlu ve dış restorasyonu büyük ölçüde tamamlanan caminin iç kısmında yanlış restorasyon sebebiyle zamanında kaybolmaya yüz tutmuş kalem işi figürler gün yüzüne çıkartılırken bunlar için İstanbul Fatih Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinden iki uzman ismin geldiği ve çalışmalarını sürdürdükleri bilgisi verildi. 450 gün iş süresi olan 850 bin lira bütçesi bulunan restorasyon işinin bitişi son gelişmelerle uzamış oldu.

ORİJİNAL DÖŞEME ORTAYA ÇIKTI

Bünyesinde yer alan kitabelere göre ilk yapılış tarihi 1592 olan Çarşı Camii, birçok kez restorasyondan geçti. Yaklaşık 10 yıl önceki restorasyonda yapılan pek çok yanlışla tarihi cami görünümünü kaybeden Çarşı Camii'nde yeni yapılan restorasyon çalışmasıyla bu özellikler gün yüzüne çıkartılıyor. Klasik Osmanlı mimarisine sahip taş döşemeli Çarşı Camii'nde hayranlık uyandıran taş döşemeler ortaya çıkmaya başladı. İç ve dış kısmında daha önce restorasyonlarla üzerileri kapatılan pek çok duvar süslemesi de, yeni çalışmayla ortaya çıktı. Ana giriş kapısı ve caminin avlusundaki orijinal döşeme de çalışmalarda ortaya çıkartılanlar arasında yer aldı.

500 YILLIK MOTİFLER

Restorasyon çalışmalarında caminin iç kısmında bulunan duvar motifleri ortaya çıkarıldı. Mevcut duvar motiflerinin dışında kalan, yeni ortaya çıkartılan bu motiflerin örnekleri kalemkarların ince çizimlerinin ardından Koruma Kuruluna gönderildi. Öte yandan caminin içindeki tavan düzeltmelerinin altındaki tahtaların tamamının yanlış restorasyonlardan kalma yağlı boyadan arındırılacağı öğrenildi. Caminin restorasyonu devam ederken caminin iç bölümünde pencere kenarında sıvanın altında 110 yıl önce yapılan restorasyona ait fatura bulundu. Osmanlı yazısıyla yazılmış olan ve restorasyonda kullanılan malzemelerin yazılı olduğu faturanın Koruma Kuruluna teslim edildiği öğrenildi.

CAMİ HAKKINDA GENEL BİLGİ

Çarşı Camii olarak da bilinen Hacı Ali Ağa Camii, avlunun batısındaki kitabeye göre 1591 yılında yapıldı. Minaresinde de 1728 ve 1884'te yapılmış onarım kitabeleri bulunan cami, moloz taş ve tuğladan yapılmış, dikdörtgen planlı, ahşap çatılı, kiremitle örgülü kargir yapı niteliği taşıyor. İki sıra alınlıklı pencere ile aydınlanması sağlanan camide, 10 ahşap sütuna oturan beş bölümlü son cemaat yerinde sütun başlıklarının üstündeki alınlıklarda esas mekan giriş kapısının çevresinde ve iki yandaki mihrap nişlerinin üstünde çiçek dalları, vazodan çıkan bitki motifleri, stilize selvi ağacı gibi son döneme ait rokoko süsler görülür.