Şube Başkanı Yusuf Öztürk’ün katılım gösterdiği oturumda Yönetim Kurulu Üyesi ve Ege Port Kuşadası Limanı Genel Müdürü Aziz Güngör, ‘Kruvaziyer Turizm Sektörünün Güncel Değerlendirmesi’ başlıklı sunum yaptı.

 "KÖTÜ GÜNLERİ GERİDE BIRAKTIK"

Dünya ve Türkiye kruvaziyer turizmi hakkında bilgiler veren, karşılaştırmalarda bulunan Güngör, İzmir’in yakın bir tarihte eski günlerine döneceğini söyledi. Güngör, “Kuşadası Limanı referans olarak gösterilebilir. Türkiye trafiğinin yüzde 60-70’ini tek başına Kuşadası yapıyor, en fazla yolcu gelen liman konumunda. Türkiye artık bu krizden yavaş yavaş çıkıyor. Eski günlere dönmemiz vakit alacak. 2020 yılında 2015 yılını yakalarız diye umuyoruz. 5 yıllık kayıp söz konusu, bu çok ağır bir bedel. Türkiye bu pazara çok hızlı dönecektir. Firmalar dünyada çok az yerde para kazanırlar. Türkiye onlara çok ciddi bir kar imkanı veriyor. Onların da dileği Türkiye’nin bu pazara geri dönmesidir. 2019’la birlikte toparlanmaya başlayacağız. İnşallah İzmir’de de gemiler görmeye başlayacağız. 2020’den sonra Türkiye kaldığı yerden devam edecek. Çok iyimser olamıyoruz. Ama en azından kötü günleri geride bıraktığımızı umuyoruz” ifadelerini kullandı.

"AKDENİZ’DE SIKINTILI BİR SÜREÇ YAŞANIYOR"

Güngör, Dünyada geçtiğimiz yıl 1.4 milyar insanın seyahat etmiş olmasının önemli olduğunu ve ülkemizin de bu sene 40 milyon turist beklendiğini söyleyerek, “Çok büyük bir sektör değil ama çok prestijli. Dünyada 2016 yılı itibariyle 315 yolcu gemisi bulunmakta. Her yıl 15 tane gemi eklenmekte. Yaklaşık 700 bin yataklık bir arz var ortada. Bu arzın çok önemli bir kısmı Kuzey Amerika’da bulunmakta. Pazar paylarında Amerika başı çekiyor. Yolcuların en fazla rağbet ettiği pazarlar arasında ilk sırayı Karayipler alıyor. Dünya pazar payı yüzde 36. İkinci en önemli pazar ise Akdeniz pazarı. Arkasından Asya pazarı geliyor. Avustralya yüzde 6’lık bir paya sahip. Alaska yüzde 4’lerde. Geri kalanı da dünyanın diğer pazarları arasında. Akdeniz’de 26 milyon yolcu hareketi var. Dünyada da zaten 187 milyon yolcu hareketi var. İtalya, İspanya gibi öncü ülkelerin bu kısımda kalması bunda etkili oluyor. Fakat 2012-2017 arasındaki 5 yıllık dönemde gelişme yok. Bu sürede Akdeniz’de sıkıntılı bir süreç yaşanıyor. Arap baharıyla birlikte Akdeniz’in kimyası bozuldu” dedi

"KRUVAZİYER SEKTÖRÜ 2 YILLIK PLAN YAPAR"

Güngör, 2017 yılının dip yapılan bir yıl olduğuna dikkat çekerek, “2017 yılında 311 gemi ile 307 bin turist gelmiş. 2,5 milyonlardan 300 binlere düşmüşüz. Bu tablo çok çarpıcı bir tablo. 2017 yılında Akdeniz’de 26 milyon yolcu hareketi gerçekleşmiş, Türkiye’de 300 bin olmuş. Bu yüzde 1’dir. En az yüzde 13- 14’lük paya sahip olmalıydık. Maalesef büyük sıkıntı. Akdeniz limanlarına bakıldığında son yıllarda ilk 10 hatta ilk 30 liman arasında yokuz. 18 yıl önce İstanbul, Barselona’nın arkasından geliyordu. Şimdi İstanbul sıfır. Kruvaziyer sektörü 2 yıllık planlar yapar. Son yıllarda Reina saldırısı, 15 Temmuz ve 30’a yakın saldırılar oldu. Yurt dışından, '2017’nin Mart ayında 2018-2019 yılının Türkiye açısından nasıl bir yıl olacağını öngöremiyoruz. Sonrasında duruma tekrar bakarız programa ona göre alırız’ diyorlar” şeklinde konuştu.

"YATIRIMLARIMIZA DEVAM EDECEĞİZ"

Güngör’ün ardından söz alan DTO İzmir Şube Başkanı Yusuf Öztürk ise, şunları kaydetti: “Aziz kardeşime verdiği bilgilerden dolayı teşekkür ediyorum. Gerçekten çok doyurucu bir sunum oldu. Kendisinden bugün güzel haberler aldık. İnsanların Türkiye’ye bakış tarzları değişiyor. Bana göre çok ön yargılı bir bakış tarzları vardı. İnşallah önümüzdeki günlerde belki zaman alacak ama biz iyi değerlendireceğiz, yatırım yapacağız. İstanbul sıfır çekti ama yanaşacak yer yoktu. İzmir’e çok az turist geldi. Sanıyorum 2020 için Antalya’dan kuzeye doğru bir rota çizerseniz limanlarımızın yöneticileri durumu kontrol edip planları ortaya çıkaracaklardır.”