Yönetim kurulu adına açıklama yapan Eğitim-İş Aydın Şubesi Örgütlenme Sekreteri Yasemin Semiz, LGS yerleştirme sonuçlarını değerlendirdi. Sendika olarak bu yılki LGS'yi tüm boyutlarıyla masaya yatırdıklarını, ortaya çarpıcı rakam ve sonuçların çıktığını dile getiren Semiz, "Çocuklarımız giderek bu sınavdan umudunu kesiyor. LGS rakamlarının başlıca söylediği şey, gençlerimizin bu sınava ve adaletine güveni kalmadığıdır. 2022 yılında 8. sınıftan mezun olan 1 milyon 236 bin 308 öğrencinin 1 milyon 31 bin 799’u merkezî sınava katıldı. Mezun öğrencilerden 204 bin 509’u sınava girmemiştir. Tercih yapan öğrencilerin sayısındaki düşüş de bunun sağlaması olmuştur. Tercih dönemi sonunda, merkezi sınava katılan 396 bin 595 öğrenci tercih yapmış ve 188 bin 875 (%18.31) öğrenci tercihleri doğrultusunda sınavlı okullara yerleştirilmiştir. 2020 yılında 571 bin 704 (%38,84) öğrencinin yerleştirme için tercih yaptığı dikkate alındığında bu oranın 2022 yılında düştüğü görülmüştür” dedi.

“İMAM HATİP LİSELERİNİ TERCİH ETMEDİ”


İmam hatip mezunlarının bile imam hatip liselerini (İHL) tercih etmediğini iddia eden Semiz, şunları kaydetti: “LGS rakamları, AKP'nin imam hatip dayatmasının geldiği noktayı görmek için de imkan tanımıştır. Sonuçlar, yerleşen tüm öğrencilerin yüzde 67,08’ini oluşturan resmi ortaokul mezunlarının Anadolu imam hatip lisesi dışındaki tüm lise türlerine yerleşen öğrencilerin çoğunluğunu oluşturduğunu göstermektedir. Resmi ortaokul mezunları Anadolu Lisesi ve Fen Lisesi’ne yerleşen öğrencilerin yaklaşık yüzde 70’ini, Sosyal Bilimler Lisesi ve Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ne yerleşen öğrencilerin ise yaklaşık yüzde 80’ini oluşturmaktadır. Anadolu İmam Hatip Lisesi’ne yerleşen öğrencilerin yüzde 42,18’i resmi ortaokul mezunu, yüzde 52,59’u ise imam hatip ortaokulu mezunudur. Yani imam hatip ortaokulundan mezun olan çocukların yüzde 47,5’i bir imam hatip lisesinde eğitime devam etmek istememiştir.”

DOLULUK YÜZDE 98,4 DOLDU


Semiz, özel ortaokul mezunlarının da neredeyse tamamının Anadolu, Fen veya sosyal bilimler liselerine yerleştiklerini, imam hatip liselerini ise tercih etmediklerini söyledi. Doluluk oranları sınavla öğrenci alan lise türlerine göre incelendiğinde Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi ve Anadolu Lisesi kontenjanlarının tamamen dolduğunu belirten Semiz, Anadolu imam hatip liselerinde doluluk oranının ise geçen yıla göre düştüğünü ifade etti. Semiz, Mesleki ve Teknik Anadolu liselerinin doluluk oranının ise önemli ölçüde yükseldiğini bildirdi. İlk yerleştirme sonuçlarına göre merkezi sınav puanıyla öğrenci alan ortaöğretim kurumlarının kontenjanlarının yüzde 98,4 oranında dolduğunu kaydeden Semiz, tam doluluk oranlarına oldukça yaklaşıldığını dile getirdi.

“PARAN YOKSA SÜRÜN ANLAYIŞINA GEÇİLMİŞTİR”


LGS rakamlarının eğitim sisteminin çocukları geleceğe hazırlamaktan uzak olduğunu gösterdiğini savunan Semiz, “Yeterli maddi olanakları olmayan öğrenciler ya imam hatip ya da mesleki eğitime yönlendirilirken, maddi olanakları yeterli olan ailelerin çocukları özel okulları tercih etmektedir. Bu piyasalaşma toplumsal barışı tehdit eder hale gelmiştir. Başöğretmenimiz, ülkemizin kurucusu Atatürk’ün ‘Eğitimde feda edilecek fert yoktur.’ anlayışından paran yoksa sürün anlayışına geçilmiştir. MEB sınav merkezi ve ÖSYM çağdaş ülkelerin çok gerisinde kalmıştır. Anlaşılması zor sorularla öğrencileri sıralamaya çalışmaktadırlar. Yine görülmüştür ki onca teşvike, dayatmaya, devlet bütçelerinden aslan payıyla beslemeye rağmen iktidarın kendi tabanını hoş etmek için açtığı imam hatip okulları, öğrencilerin de velilerin de kaçtığı kurumlar haline gelmiştir. Birçok alanda geçen seneki rakamlara yakın sonuçlar veren 2022 LGS, bozuk sistemde bir yıl boyunca gözle görülür bir iyileşme yapılmadığını da ortaya koymuştur. Asıl sorun, çocuklarına ve okullarına niteliksiz yakıştırması yapanların niteliğindedir. Çocuklarımızın istediği okullarda, yetenek ve yönelimlerine göre, ailelerinin gelir durumuna bakılmadan, çağın gelişmeleriyle ve değerleriyle iç içe eğitim gördüğü bir Türkiye; Eğitim-İş'in verdiği laik, parasız, bilimsel ve adil eğitim mücadelesiyle yaratılabilecektir” ifadelerini kullandı.