Reklamı Geç
5 saniye kaldı
KÜRŞAT ENGİN ÖZCAN
U BANNER I (ÖMER GÜNEL)

Son dakika Aydın haberleri- Aydın'ın haber sitesi SES Gazetesi'nde

“Aydınlılar pazarlık yapmayı çok seviyor”

Türkiye geneli 34 şehirden 15 bin 953 kişiyle yapılan bir araştırmada, Türk toplumunun alışveriş alışkanlıkları ele alındı. Bu kapsamda benzer soruları yönelttiğimiz Aydın Esnaf ve Sanatkarları Odaları Birliği (AYESOB) Başkanı Selahittin Çetindoğan, Türkiye genelinde Aydın özelini değerlendirdi. Başkan Çetindoğan, esnaf ve vatandaş arasındaki alışveriş ilişkisinden yola çıkarak yaptığı değerlendirmede, “Aydınlılar pazarlık yapmayı çok seviyor” dedi.   

“Aydınlılar pazarlık yapmayı çok seviyor”
  • 22 Aralık 2018, Cumartesi 10:51

Türkiye’de toplumun alışveriş alışkanlıkları kapsamında bazı kriterler ele alınarak bir araştırma yapıldı. Bu araştırmaya göre de Türk toplumunun planlı alışveriş yapmadığı ortaya çıktı. 
Nüfusun yalnızca yüzde 31’inin daha önceden hazırladığı alışveriş listesine uyduğu ve yüzde 63’lük kesimin de ihtiyacı olmasa da o ürünü aldığı tespit edildi. Ucuz ürün arayışında bulunanlar yüzde 30 iken, parası ne olursa olsun alırım diyenler ise yüzde 40’lık dilime isabet etti. Ayrıca sadece yüzde 30’luk bir kesimin de mağaza kartı kullandığı belirlenirken, 45 yaş üstü olanların çoğunlukla pazarlık yaptığı ve bu oranın yüzde 54’ün üstüne çıktığı açıklandı. Türkiye’deki her üç erkekten birinin alışverişten hoşlanmadığı ve kadınlarda ise bu oranın daha düşük olduğu ifade edildi. Türkiye genelinde yüzde 42’lik kesim yeni ürün ve markaları denerken, gözlemlenen araştırmalara göre bu oran gençlerde yüzde 47’yi buldu. İnsanların ucuz ürünü tercih etmediği de tespit edilirken, her iki kişiden birinin pahalı olsa da istediği marka ve ürünü tercih ettiği öne sürüldü. Biz de Ses Gazetesi olarak Türk toplumu için yapılan bu araştırmayı Aydın Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Selahittin Çetindoğan’a sorduk. Çetindoğan, esnaf ve vatandaş bazında yaptığı değerlendirmelerle söyleşimizin amacına uygun cevaplar vererek önemli konulara değindi. Aydın’da esnaf ve vatandaş ilişkisini kendi duygu ve düşünceleriyle aktarırken, siz değerli okuyucularımızı da önemli açıklamaların yer aldığı bu söyleyişi ile baş başa bırakıyoruz: 

MEHMET SARIKAYA: Tüketici Aydın’da üretilen ürünü mü, yoksa çevre illerden gelen ürünleri mi tercih ediyor?

SELAHATTİN ÇETİNDOĞAN: Öncelik yerli ürün olması gerekir. Zaten konum itibariyle Aydın'ımızda her şey üretiliyor ve genellikle çarşı pazardaki ürünler yerli ürünlerdir. Gözlemlediğim kadarıyla Aydınlı vatandaşlarımız bu yörede yetişen ürünlere daha fazla öncelik veriyor. Önce benim ilim ve önce benim köylüm kazansın anlayışı sadece Aydın’da değil tüm Türkiye’de olmalıdır. Herkes önce kendi memleketinin ürününü tüketmeli ki kendi yöresini kalkındırmalı. 

M.S: Satılan ürünlerde görsellik, satışı ne yönde etkiliyor?

S.Ç: Hijyen, düzen, güler yüz, verilen hizmet bana göre satışları etkiler. Bence herkes güzel ve temiz olan yerden alışveriş yapar. Örneğin AVM’ler pırıl pırıldır ve hep albenisi vardır. Ama sermayesi olmadığı için küçülen bir bakkal dükkanının bu tür AVM’lerle yarışması da imkansızdır. 

M.S: Promosyon/indirimli ürünlerin diğer ürünlere göre satış hızı nedir?

S.Ç: Bu ekseriyet daha çok büyük firmalarda ve AVM’lerde yapılıyor. Küçük esnafın elinde yeteri kadar malzemesi olmadığı için promosyon gibi durumlar söz konusu olmuyor.  Ne yazık ki ve ne acı ki esnaflık bitiyor. 

M.S: Esnaf yeni ürünlere açık mı?

S.Ç: Kendi bütçesinin düşüklüğü nedeniyle esnafımız bazen arz ve talebe karşılık veremiyor. Kendisini yenileyen küçük esnafımız var. Biz de zaten oda olarak esnafımıza devamlı olarak, 'Kendinizi yenileyeceksiniz, teknolojiye ayak uyduracaksınız, hijyenik çalışacaksınız, bunları yaptığınız sürece iş var' diyoruz. Esnafımız ‘Olursa olur, olmazsa olmaz’ mantığı üzerinden giderse sıkıntı yaşar. Biz belki yeniliklere çok fazla yanaşamıyoruz. Çünkü küçük esnaf ve sanatkarların yok olma durumunun bulunduğu bir dönemdeyiz. Küçük esnaf ve sanatkarlıkta ne yazık ki kaybolmaya yüz tutmuşluk var.  Bir zamanların meslekleri olan kalaycılık, semercilik, bakkalcılık, hallaççılık, ayakkabı tamirciliği gibi meslekler ölmek üzere. Artık fabrikasyona dönülen her yerde küçük esnaf ölmeye mahkumdur. Bu kapsamda da birleşme yoluna gitmemiz gerekiyor. Birleşip, şirketleşip büyük firmalarla mücadele etmemiz gerekiyor. Büyümemiz için birleşmemiz lazım ama ne yazık ki bizim esnafımız da buna sıcak bakmıyor.  

M.S: Aydınlı esnaflarımız internet üzerinden satış yapıyor mu? 

S.Ç: Bu durum Aydın esnafımız için çok fazla kullanılan bir sistem değil. Ama PTT bununla ilgili bir çalışma başlattı. Küçük esnaf ve sanatkarın korunması ve internet üzerinden alışveriş, satış yapması ile ilgili Ankara’da bir seminer verildi. Bu toplantının Aydın’da da yapılacağı söylenmişti ancak henüz daha yapılmadı. Zaten bu internet üzerinden satış da esnaf açısından daha çok giyim üzerinde oluyor. Ama ben gözlemlediğim kadarıyla günümüz gençleri ve birçok vatandaş artık internetten alışveriş yapıyor. Bu alışveriş kapsamında sipariş verilen ürünlerin çoğu da zaten İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyükşehir firmaları oluyor. Dediğim gibi bunun nedeni de bizim kendimizi yenilemememizden kaynaklanıyor. Beş küçük esnaf bir araya gelip büyük bir mağaza açsa, büyük şirketlere karşı çok kolay mücadele eder. 

M.S: Vatandaş ile esnaf arasındaki pazarlık konusunu nasıl değerlendiriyorsunuz? 

S.Ç: Sonuçta her esnafın ve iş yerinin kendisine göre tezgahındaki ürünün bir değeri var. Maydanozda dahi pazarlık yapan vatandaşlarımız var. Ben bunu doğru bulmuyorum ve şahıs olarak da pazarlık yapmayı sevmiyorum. İşin diğer bir boyutu daha var. KDV oranları çok yüksek. Bu da insanları fatura almama talebine yöneltmesine neden oluyor ve böyle de bir pazarlık söz konusu oluyor. Ben de bunu doğru bulmuyorum. Devlete vergi gidecek ki hem devlet, hem millet yaşasın. Pazarlıklar daha çok yüksek rakamlı alışverişlerde olabilir. Aydın’da da bir pazarlık kültürü yerleşmiş durumda. Bu duruma Aydın’da hem esnaf, hem de vatandaş alışmış durumda. Böyle de olunca normal etiket fiyatlarının üzerinde bir fiyat oluyor bu da pazarlık payı oluyor. Bu da insanları yalancılığa ve sahtekarlığa itmiş oluyor. Çünkü bazısı pazarlık yapmadan alışveriş yapıyor, bu da bence haksız kazanca sebebiyet verir. Bazen de ilginçtir ki pazarlık yapa yapa bir ürünün fiyatı neredeyse yarı yarıya düşmüş oluyor. Bu ne yazık ki Aydın’da var. Pazarlık olayında da sanırım dar gelirli aileler daha çok ön planda oluyor. Ekonomik durumu iyi olanların pazarlık içine girdiği düşünmüyorum. 

M.S: Esnaflar daha çok nakit mi yoksa kredi kartlarını mı tercih ediyor?

S.Ç: Bu alışverişten alışverişe değişir. Çünkü bir yaylım pazarda daha çok nakit para kullanılıyor. Ama giyim üzerinde kart olayı daha çok yaygın. Bu ara peşin para çok kullanılmıyor çünkü normal bir vatandaşın dahi artık cebinde 4-5 tane banka kartı bulunuyor. Bazıları da eski usul olarak isim isim vatandaşın borcunu deftere yazıyor. 

M.S: Sizce planlı alışverişin ne gibi faydaları vardır? 

S.Ç: Çarşı pazarda bu tür alışveriş yapanlarla karşılaşmak mümkün. Liste yapılmış ve aldığı ürünün üstüne çize çize alışveriş yapan az bir kesim mevcut. Bence ihtiyaca göre alışveriş yapılmalı ve fazlaya kaçılmaması gerekir. Bu açıdan planlı alışveriş bir avantaj olabilir. 

M.S: Tanınmış mağazalar karşısında esnafımızın durumu nedir?

S.Ç:  Yurt dışındaki ülkelerde büyük AVM’ler şehirlerin en az 15 kilometre dışında yer alıyor. Ama bizim Aydın’da ve Türkiye genelinde şehrin göbeğinde çok sayıda alışveriş merkezleri var. Yasa çıktı ama çok geç kalındı. Biz esnaflar olarak hiçbir zaman ağlamayacağız ve sürekli olarak kendimizi yenilemek zorundayız. 

M.S: Prestijli ürün tercihi sizce ne kadar önemli?

S.Ç: Şimdi yerli mallarla ilgili yeni logo çıktı ve ürünlerin üzerine yapıştırılmaya başlandı. Benim için yerli ürünü almak bekam için çok önemli. Yerli tüketim, yerli ürün olmazsa olmazımız olmalıdır. Nedense bizde bir marka hastalığı var. Biz artık yerli olarak çok güzel şeyler yapıyor ve üretiyoruz. Ama bizde makyajlama ve reklam olayı zayıf. Albenisi olan ürünlerin sayısını çoğaltmalıyız. 

M.S: Aydınlı esnaflarımız iş yerlerinde müşterilerine özel mağaza kartı yöntemini uyguluyor mu? Oda olarak böyle bir çalışmanız var mı?

S.Ç: Bu yöntem henüz bizim esnaf ve sanatkarımızda gelişmemiş durumda. Ama çok iyi iş yapan bir esnafımızın ve orta ölçekli iş yerlerimizin bu tür uygulamalar yapması güzel ve örnek teşkil eder. Oda olarak da böyle bir çalışmamız yok ama buna benzer bazı projeler ürettiğimizde ne yazık ki esnafımızdan yeterli desteği göremiyoruz. Böyle de olunca projeler hep askıda kalmış oluyor. 


 

HABERE AİT RESİMLER

Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

HABERE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor
  • ÇOK OKUNANLAR
  • SON DAKİKA
NAMAZ VAKİTLERİ
yukarı çık
KÜRŞAT ENGİN ÖZCAN